مهریه
[سیره عملی اهل بیت علیهم السلام: حضرت فاطمه علیها السلام - مهريه - صفحه۲۴]
مهريه
اشاره
از اركان مهم عقد و ازدواج مهر است كه با توافق طرفين تعيين ميگردد و شرعا بر ذمه ي شوهر باقي ميماند كه عندالمطالبه بپردازد و هيچگاه شوهر نبايد قصد نپرداختن داشته باشد، چنانكه بعضي كه مهريه را خيلي سنگين و بالا ميگيرند ميگويند مهر را كه داده و كه گرفته و حال آنكه يك دين شرعي و قانوني است. مهر به هر چيزي كه ارزش مالكيت داشته باشد اطلق ميشود البته به شرط آنكه بي حساب نباشد زيرا كه در اسلام مهر زياد نهي شده است. پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم فرمود:
«افضل نساء امتي اصبحهن وجها و اقلهن مهرا» [۲] .
بهترين زنان امت من كساني هستند كه در عين داشتن زيباترين چهره كمترين مهر را دارند.
اگر اسلام ما را از سنگين كردن مهريه منع ميكند به اين دليل است كه بالا بردن مهريه باعث كدورت و دشمني در خانوادهها ميشود.
اميرالمؤمنين علي عليه السلام ميفرمايد:
«لا تغالوا بمهور النساء فتكون عداوه» [۳] .
مهر زنان را از حد معمول بالاتر نبريد كه سبب پيدايش دشمني خواهد شد. شايد بعضي كه مهر را خيلي سنگين ميگيرند به اين انگيره است كه مانعي سر راه شوهر بگذارند و از متلاشي شدن زندگي جلوگيري
كنند و حال آنكه تجربه نشان داده كه اينطور نيست و بايد روي درك يكديگر و احترام متقابل زوج انديشيد و در روزهاي نخستين زندگي آنها را به مسئله ي محبت و وحدت و تفاهم و گذشت ترغيب و تشويق نمود.
امام محمد باقر عليه السلام ميفرمود:
«من بركه المراه قله مهرها و من شومها كثره مهرها» [۱] .
از بركت زن كمي مهر او و از شومي زن زيادي مهر است.
نقطه ي مقابل اشخاصي هستند كه ميخواهند اصلا مهري در كار نباشد و يا بسيار ناچيز باشد و البته اينهم كار درستي نيست.
حضرت مولا علي عليه السلام ميفرمود:
«اني لا كره ان يكون المهر اقل من عشره دراهم» [۲] .
من كراهت دارم كه مهريه از ده درهم كمتر باشد.
پس در يك جمع بندي مهريه بايد باشد ولي متعارف و معمولي، زيرا مسابقه در ازدياد مهريه زندگي را بر جوانان سخت ميكند و مانعي سر راه ازدواج آنها ميگذارد.
عقيده بر اينست كه با آسان گرفتن امر ازدواج جوانان، آنها تشويق به تشكيل خانواده ميشوند و از بسياري فسادها و آلودگيهاي اجتماعي درامان ميمانند.
———-
[۲]: وسائل الشيعه ج ۱۴ ص ۷۸.
[۳]: وسائل ج ۱۵ ص ۱۱.
[۱]: وسائل ج ۱۵ ص ۱۰.
[۲]: وسائل ج ۱۵ ص ۱۲.
ارسال شده توسط بازار کتاب